Round and Round
Aansluiten Blokrijden
Het knooppunt Joure is een qua verkeersmanagement ingewikkeld punt. Op dit punt treffen de A6 en de A7 elkaar op een rotonde, die tevens een af- en toerit heeft voor het plaatselijke verkeer naar en vanuit Joure. Het verkeersaanbod is in de spits groot. Hetgeen leidt tot lange files vanuit vooral Joure zelf en vanuit de richting Sneek.
Daar hebben ze nu wat op gevonden: blokrijden op de rotonde.
Het fenomeen "blokrijden" bestaat al langer. Het werkt als volgt. Een politievoertuig rijdt midden op de weg tussen de rijstroken met een bepaalde vaste snelheid. De politieagenten zorgen ervoor dat niemand de politiewagen inhaalt en dat het verkeer erachter dezelfde snelheid aanhoudt. Deze vorm van snelheid regelen voorkomt dat op een druk wegvak met sterk wisselende snelheden wordt gereden. Immers, door de drukte moet de automobilist voortdurend 'in de remmen' als het verkeer voor hem vaart mindert. De constante snelheid voorkomt het zogenaamde harmonica-effect. De verkeersstroom is gelijkmatiger en er is minder oponthoud.
Op het knooppunt Joure passen ze deze methode sinds kort toe op de rotonde. Zodra een file dreigt te ontstaan, rijden twee voertuigen (politie en Rijkswaterstaat) rond op het verkeersplein. Het blokrijden brengt de maximumsnelheid op het plein terug naar 50 km/u. Het verkeer achter het blok moet dit tempo overnemen. Doordat de snelheid op het verkeersplein gelijkmatig wordt, ontstaan gaten in de verkeersstroom vanuit de richting Heerenveen. Hierdoor kan het verkeer vanuit de richtingen Joure en Sneek makkelijker het verkeersplein op rijden. De voertuigen van de blokrijders gaan pas aan de kant als de doorstroming weer goed is.
De eerste keer dat ik dit meemaakte stond ik raar te kijken: twee autootjes van Rijkswaterstaat die langzaam, naast elkaar, rondjes rijden op het plein. En een hele stoet auto's erachter. Ik kan me niet voorstellen dat het effect heeft, maar het zal wel werken neem ik aan.
Reacties