de natte hap - deel 6 - de tegelzetter

Het project badkamer

De tegelzetter is gisteren begonnen. En wat voor één! Hij heet Frans en komt uit Amsterdam. Nu is daar niet direct iets mis mee. Ik bedoel, er zijn meer mannen die Frans heten, er komen meer mannen uit Amsterdam, en voor zover mij bekend is ook de combinatie van die twee kenmerken niet per definitie zorgwekkend of zo.
de eerste wandtegels zitten er op; klik voor een vergrotingMaar bij onze tegelzetter manifesteert zich een bijzondere eigenschap: de man is buitengewoon chagrijnig. We noemen hem voor het gemak maar Vrolijke Frans. Er gaat werkelijk niets naar zijn zin. Het verkeer is te druk, hij kan de weg niet vinden, alle parkeerplaatsen zijn bezet, en hij moest toch al zo nodig plassen. En dan was-tie nog maar twee minuten binnen en had-ie nog geen tegel gezet.
Vrolijke Frans werkt buitengewoon secuur. Op zich prima. Maar hij werkt ook buitengewoon traag. Da's minder. En hij was al een dag later begonnen dan gepland; als dat maar niet tot uitloop van het project leidt. Ik was niet bepaald onder de indruk van zijn vorderingen gisteren aan het einde van de dag.
Vanmorgen is-tie er weer. En weer even vrolijk. Hij was onderweg naar huis gisteren verdwaald, in Heemstede, vertelt hij. Tsja, zo hebben we hem gisteren inderdaad leren kennen. Na de koffie gaat-ie aan de slag. Tussen neus en lippen door meldt-ie nog even dat we de verkeerde maat rode tegels hebben, en dat-ie ze er wel op kan smeren, maar dat het daar niet echt mooi van wordt. "Kijk, het is uw badkamer, dus u zegt het maar, maar deze tegel is een halve centimeter te breed, dus dat krijg ik nooit netjes op de voeg". Hier hebben we een kwaliteitsissue te pakken. Ik besluit om hierover niet met Vrolijke Frans in discussie te gaan. Ik doe zaken met Richard, de aannemer die voor mij als projectmanager deze klus klaart. Issues, risico's bespreek ik met hem. Dus ik zeg tegen Frans dat hij dit bij Richard moet melden. Dan bedenken Richard en ik wel hoe we hiermee om moeten gaan.
In gedachten loop ik alvast de verschillende opties af. Concessie? Nou, nee. Als die verschillende maat tegels echt geen gezicht oplevert, dan ben ik daar niet blij mee. Exceptie dan: andere tegel bestellen, wachten, uitloop? Of is er nog een andere oplossing, die gewoon binnen de kwaliteits-, tijd- en geldkaders van het project kan worden gerealiseerd? Ik ben benieuwd hoe Richard dit gaat oplossen.

Reacties

Freek zei…
Ik ben benieuwd of VrolijkeFrans het uberhaupt wel bespreekt met Richard en of Richard het dan wel bespreekt met jou. Kortom, voor je het weet zitten de rode tegeltjes op de muur. En wie heeft er dan een issue?
zijn er geen foto's, ben wel benieuwd naar het resultaat?
Frans zei…
Het is uiteindelijk heel mooi geworden. Zie het fotootje hierboven. Ik ben er nog steeds heel tevreden mee.

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid